Miért nincsenek új, eredeti ötleteim?

„Az esélye, hogy befolyásos vagy sikeres gondolattal állsz elő arányos az összes, általad kitalált ötletek számával” – Simonton

Mindenki által ismert fogalom, hogy válasszuk ketté a minőséget és a mennyiséget. Ha jobb munkát szeretnénk végezni, akkor kevesebbet kell dolgoznunk – mint kiderült ez téves gondolat.

Mindenki ismeri Shakespearet és a klasszikusait, ugye? De elfelejtjük, hogy 2 évtized alatt 37 színdarabot és 154 szonettet készített el. Simonton megvizsgálta Shakespeare darabjait sikerességük és kritikáik alapján. Azt vette észre, hogy 5 éven belül készített 3 művet az 5 leghíresebb műve közül (Macbeth, King Lear, and Othello) – de ezalatt született meg a Timon of Athens és All’s Well That Ends Well művei is, melyeket a legrosszabbnak titulált darabjai közé sorolnak.

Hogy is van ez?

Bármely területet veszünk alapul, a legnagyobb alkotók óriási mennyiségű munkát tesznek bele. Amikor a Londoni Filharmonikus Zenekar kiválasztotta a klasszikus zene 50 legjobb darabját, a listán 6 Mozart, 5 Beethoven és 3 Bach szerepelt.

Nézzük a számokat.

Mozart 35. évben bekövetkezett halála előtt 600 darabot, Beethoven az élete során 650 darabot komponált, míg Bach esetében ez meghaladta az ezret.

Picasso 1800 festményt, 1200 szobrot, 2800 kerámiát és 12 ezer rajzot készített el az élete során.

A tudomány területén Einstein a relativitás elméletével beírta magát a történelembe. De ha megnézzük, hogy összesen 248 publikációja volt az élete során, és abból soknak kevés hatása volt.

Simonton megfigyelte, hogy azok az emberek, akik a legeredetibb ötletekkel állnak elő, abban az időszakban ők azok, akik a legtöbb ötlettel is állnak elől.

A legeredetibb gondolkodók azért születnek, mert olyan sok ötlettel állnak elő, amelyeknek fura változatai, teljes kudarcai vannak. De a sok ötlet között ott rejlik pár új, eredeti gondolat is.

Nagyon sok ember azért bukik meg és nem tud előállni új gondolatokkal, mert pár ötlet után megáll és megpróbálja tökéletesíteni őket…

„The odds of producing an influential”: Dean Keith Simonton, „Creative Productivity: A predictive and Explanatory model of Career Trajectories and Landmarks” Psychologial Review 104 (1997): 66-89

Avatar
Farkas Dezső a Jövőt Építők Generációja Egyesület elnöke és a Cégjelző Kft. ügyvezetője. Szabadidejében szívesen foglalkozik oktatással, a fiatalok képzésével, a kriptovalutákkal, fintech megoldásokkal és a legújabb, modern technológiákkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük