Hogyan csökkenthetjük az iskolakezdéssel kapcsolatos aggodalmakat?

Az iskolai tanév kezdete kemény időszak tud lenni néhány gyermek számára. Nagy nehézséget okoz a visszatérés a nyári szabadságból és a kötetlen időeltöltésekből a kimért iskolai szokásokhoz. És ez gyakran könnyek formájában jelenik meg, alvászavarban, kirohanásokban és a szorongás más klasszikus jeleiben.

“Az iskolába való visszatérés egy átmenet mindenki számára, függetlenül a gyermek életkorától és attól, hogy iskolás volt-e már korábban is.”

Az esetek többségében ez a szokásos standard helyzet. Ez nem azt jelenti, hogy nem fájdalmas – számodra és a gyermekeid számára. Csak nézd meg ezt a vírusszerűen terjedő videót (- Andrew most elsős és jól van.)

“Ha ezt látod a gyermekeidben, ne pánikolj,” mondja John Kelly longisland-i iskolapszichológus. “A legtöbb gyermek számára lesz valamilyen szintű szorongás ekkor.”

És, ha visszagondolsz a te életed ezen időszakaira, akkor valószínűleg te is emlékszel valami hasonló érzésre.

Beszéltünk néhány szakértővel arról, hogy a szülők mit tehetnek azért, hogy megkönnyítsék az átmenetet és, hogy hogyan vedd észre, ha a probléma komolyabb.

Íme a lista a tanácsaikkal:

Hallgasd meg a gyereked

Légy elérhető! – mondja Lynn Bufka. Ha a gyermekeknek kérdéseik vannak az iskoláról, vagy ha egyszer már az iskola elkezdődött és valami izgalmas történt a nap folyamán, akkor a szülőknek időt kellene szakítani arra, hogy meghallgassák. Az izgalom megosztása segíthet csökkenteni az aggodalmakat.

Foglalkozz azzal, amiről a gyermekeid beszélnek. “Érzelmileg a szülők nyújtanak biztonságot a gyermekeik számára ahhoz, hogy megtapasztalják a különböző érzelmeket , és ők segítik a gyermekeket abban, hogy megtanulják az érzelmek kifejezésének módját.” – mondja Bufka.

Légy egyedi

Az általános végighallgatás mellett mélyedj el a különleges dolgokban. “A szülők számára fontos, hogy a gyermekeikkel együtt fedezzék fel azokat a dolgokat, amikért a kicsik aggódnak.” – állítja Bufka.

Ha a szülők tudják, hogy pontosan mi teszi idegessé a diákokat – barátok, tanórák, egy új tanár -, akkor tudnak segíteni megoldani a problémákat.

Hagyd, hogy a gyerekek legyenek a szakértők

Eleanor Makey, a washingtoni National Health System egy pszichológusa azt javasolja, hogy kérdezzük gyermekeinket arról, hogy mi segítene nekik abban, hogy jobban érezzék magukat.

“Vegyük rá őket, hogy megoldásokkal rukkoljanak elő” – mondja Eleanor. “Kérdezzük meg, hogy mi segít nekik, hogy jobban legyenek más ijesztő helyzetekben.”

Ha segítségre van szükségük ahhoz, hogy ötletekkel álljanak elő, akkor a szülők szerepjátékokat játszhatnak velük, vagy felvázolhatnak nekik stratégiákat, amiket felhasználhatnak olyan helyzetekben, amikor idegesek.

Pozitív üzenetek

Mesélj olyan dolgokat a gyermekeidnek, amiket várhatnak az iskolában, korábbi élményekről, amik őket élvezettel töltötték el. A barátok vagy a kirándulások erre jó példák.

Beszéljétek a korábbi diadalokról

Sok gyermek idegeskedett vagy szorongott már korábban is, ha emlékeztetjük őket a korábbi sikereikre hasonló helyzetekben, az segíthet.

Próbáld ki a következőt: “Emlékszel, hogy tavaly ilyenkor ugyanígy éreztél? Túltetted magad akkor is rajta.”

A gyermekek megnyugtatása azzal, hogy minden eszköz a kezükben van, hogy egy előttük álló kihíváson túljussanak, mivel már a múltban is túllendültek a félelmeiken, hosszú távon is sikereket hozhat, mondja Lynn Bufka.

Eleanor Macket szerint a szülők bizonytalanok lehetnek abban, hogy mit mondjanak egy ilyen helyzetben. Az ő javaslata a következő ‘sablon’:

“Én megértem, hogy félsz – ez teljesen normális. Én azt is tudom ugyanakkor, hogy te ezzel meg tudsz birkózni. Emlékezz arra, amikor tavaly ideges voltál, de megcsináltad és túljutottál rajta… szereztél egy új barátot, jobb lettél spanyolból stb…”

Kérj segítséget a tanártól

“Meg vagyok lepve, hogy a szülők mennyire vonakodóak a tanár felkeresésében” – mondja Mackey. “Ők nem akarnak az a szülő lenni, vagy nem akarják a gyerekeiket a kérdéseikkel megcímkézni.”

És mégis, meséli a pszichológus, a tanárok állandó visszajelzése az, hogy szeretnének hallani a szülők felől.

Az oktatók nagyon sok időt eltöltenek a gyermekek kiismerésével. Szóval ha az ember időt tud megtakarítani, hát miért ne tenné? A szülők, nem utolsósorban, mégiscsak a gyermekeik szakértői.

Talán a gyermeked fél válaszolni kérdésekre az egész osztály előtt, vagy szorong attól, hogy ki lesz javítva – tudasd ezekről a tanárt. Ez segíthet neki az óra tervezésben, vagy talán több kiscsoportos munka lehetőséget fog teremteni.

A szülők el is mondhatják a gyermekeiknek, hogy beszéltek a tanárokkal, ami csökkenti a szorongást és azt az üzenetet közvetíti, hogy a felnőttek az ő oldalukon állnak.

Kezdjük el korán a rutinokat

“Az mindig hasznos, hogy ha gyakoroljuk a rutinokat még mielőtt a dolgok elkezdődnének,” mondja Bufka.

Találjuk meg (és tisztítsuk ki!) a hátizsákokat, az ebédes dobozokat, a borítókat és a többi kelléket. Tervezzünk előre és vonjuk be a gyermekeket a tervezési folyamatba – hagyjuk, hogy előkészítsék a holmijukat, stb…

“Ez a gyermeknek megadja azt az érzést, hogy ő uralja a helyzetet,” – magyarázza Bufka. “Az, hogy a gyermekeidet elkötelezetté teszed az ‘új dolog’ iránt, segíteni fog nekik, hogy jobban azt érezzék, hogy ez az egész az ő irányításuk alatt van.”

Gyakran a családok megpróbálnak még bepréselni egy utolsó kalandot pontosan a végére, de ez csak még rosszabbá teheti a helyzetet. Ne várd meg az előtte lévő estét, mondja Kelly, a National Association of School Psychologist elnöke. “Tényleg időben kell elkezdeni az átállást.”

Ez jelenti a korábban való felkelést – és a korábban való lefekvést is.

Az egyértelmű mindenki számára, hogy az alvás rendkívül fontos, Mackey kiemeli, és a mintákat nem lehet egyik napról a másikra beállítani.

“Amikor fáradtak vagyunk, akkor nyűgösek, és az apró dolgokat egészen felnagyítjuk,” magyarázza Mackey. “A szorongás sokkal rosszabb, ha az ember nem alszik rendesen. “Légy biztos benne, hogy megvan a megfelelő elcsendesedési rutinod és elég korán van lámpaoltás ahhoz, hogy a gyermeked alvása hatékony legyen.”

Oh, és ne felejtsd el kikapcsolni az okostelefont vagy a tabletet sem lefekvés előtt.

Csinálj egy próbarepülést

Ha ez egy új iskola vagy egy új környék, akkor mutassuk be a diákoknak a helyzetet még a nagy nap előtt. Az iskola meglátogatása, egy séta a buszmegállóig meg vissza nagyon messzire mutató eredményeket hozhat, meséli Mackey. Lehet, hogy több alkalommal is meg kell ezt tenni ahhoz, hogy ismerőssé tedd a dolgokat a gyermeked számára. “Ha csak egyszer teszünk valamit meg, akkor az még nagyobb szorongáshoz vezethet.”

Egy próbarepülés segíthet, még akkor is, ha nem megy új iskolába a gyerek. Kelly így hívja ezt:

Ez egy jó útja annak, hogy az aggódó gyermekeket emlékeztessük, hogy jártak már itt korábban. Sok iskola nyitva van az első tanítási napot megelőző héten, sokszor a tanárok is ott vannak. Ha az iskolában van tájékoztató, akkor azt pedig semmiképpen ne hagyjuk ki!

Szociális kapcsolatok

Ha a gyerekek ki tudnak alakítani baráti kapcsolatokat mielőtt az iskola elkezdődne, az egy rendkívül segítő lépés, mondja Kelly. Sok gyerek szorongása a barátokhoz köthető, “Ki lesz az osztályomban? Ki mellett ülhetek ebédnél? És kivel fogok buszozni?”

Különösen az idősebbeknél segíthet az, ha az órarendjeiket egymással összehasonlítják.

Ne hagyjuk figyelmen kívül a ruházkodással kapcsolatos szorongásokat

A szülők talán nem is gondolják, hogy a gyerekek számára mennyit számít, hogy mit viselnek az első napon. John Kelly szerint, különösen a középiskolás, illetve a gimnazista években igaz ez.

Olvassunk néhány könyvet

Kelly ajánláta a ‘School’s First Day of School’, Adam Rex-től. Arról szól, hogy milyen stresszes maga az iskola. A ‘First Day Ritters’ Julie Dannenberg-től segítség az új iskolát kezdő gyermekek számára. És, Kelly ajánlja, különösen az egészen kicsi gyermekek számára Nancy Carlson ‘Look Out Kindergarten, Here I Come’ című művét. Carlson könyvének van egy spanyol nyelvű verziója is: ‘Preparate, kindergarten! Alla voy!’

Lazítás suli után

Adj a gyerekeknek szünetet a tanítás után. Nincs szükségük ehhez sok időre, egy 5 perctől 10 percig terjedő időtartam is elég. A gyerekeknek, magyarázza Kelly, egy hektikus nap után szükségük van erre a szünetre, mert az agyuk túl van terhelve.

Próbáld ki ezt velük. Egy pár perces csend vagy egy könnyed társalgás jót tehet az egész családdal- és ez egy újabb kapcsolatteremtési lehetőség a gyermekeiddel.

Emlékezz arra, hogy a szorongás csökkentése időt igényel

Nem mindenki tud ráállni az első nap új helyzetre. Légy türelmes. Minden nap hozhat új kihívásokat. Ez különösen igaz a nagyobb diákokra, akiknek ki kell igazodniuk új órák, különböző tanárok és változó órarendek között.

Ez abszolút normális, hogy az első egy-két hét az iskolában bonyodalmat okoz a gyerekek számára. “Minden új,” mondja Kelly. “Ők újrakezdik a rutinjaikat vagy pedig most kezdik el őket életükben először, ez pedig időt vehet igénybe.”

A szülők szintén szoronganak


– mondja Bufka. Ne feledjük, teszi hozzá Kelly, hogy a gyerekek átveszik a szülők kétségeit, ezért legyünk biztosak abban, hogy mi kényelmesen vagyunk a témában, ugyanis ez is egy fontos része a dolognak.


Arra utaló jelek, hogy ez így nem normális

Van néhány figyelmeztető jel arra, hogy a gyermekednek extra segítségre van szüksége. Kelly kiemel néhányat: ha látod, hogy a gyermeked őrlődik, nagyon nehéz számára az iskolára való készülődéssel töltött idő, vagy ha egyre nagyobb szorongásban tölti az éjszakákat.

Lynn Bufka szerint szülőként van az ember a legjobb helyzetben ahhoz, hogy megfigyelje a gyermek viselkedésében bekövetkező változásokat.

“Ha a gyermek visszautasít olyan tevékenységeket, amelyeket normál esetben csinál, vagy amelyek korábban számára nem jelentettek problémát,” – mondja,”ez egy jel arra, hogy valami nem működik jól.”

Talán egy iskolai zaklatásról van szó, vagy a gyermeked teljesen túlterhelt és szükséges az együttműködés egy pszichológussal.

Bufka szerint a szorongásból az iskola miatt elutasítás alakulhat ki, amikor a gyerekek elzárkóznak az iskolába járástól. És ez biztosan az az idő, amikor szakemberhez kell fordulni.

Forrás: https://ww2.kqed.org/mindshift/2017/08/29/tips-to-help-kids-with-back-to-school-anxiety/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.